BRUKSANVISNING FÖR VÅRT NYA PASSAGE- OCH BOKNINGSSYSTEM

Så här fungerar vårt nya passage- och bokningssystem

Nu i november kommer vårt nya passage- och bokningssystem äntligen att tas i bruk fullt ut. Exakt datum meddelas inom kort. Här nedan följer en enkel bruksanvisning, som snart också kommer att delas ut i alla brevlådor. Något att läsa och spara! 

Passagesystemet

När systemet tas i drift fullt ut kommer våra entréportar att vara låsta dygnet runt. Vi boende öppnar med plastbricka medan besökare letar upp rätt namn och ringer på porttelefonen. Besökarens ringning kopplas till det telefonnummer du som boende har valt att lägga in i systemet. Samtalet inleds med en inspelad röst som först anger att detta är ett samtal från porttelefonen och därefter kommer besökaren fram och kan prata med dig. Vill du öppna porten trycker du på telefonens knapp för nr 5; vill du inte öppna så avslutar du samtalet och porten förblir då stängd.

Några tips:

  • De nummer som visas i din telefon när du blir uppringd via porttelefonen är alltid desamma (se nedan). Lagra dem gärna i din telefon så du vet att det inte är ett okänt nummer som ringer upp!
  • Har du gått ut utan tagg och porten är låst – men du har din mobiltelefon med dig? Då kan du ringa på porttelefonen, svara i din egen telefon och släppa in dig själv!

Vilka portar och källardörrar kan jag komma in genom med min tagg?, undrar nog de flesta. När det gäller entréportarna så kommer du bara in till din egen trappuppgång, såväl från gatan som från gårdssidan. Taggen ska också ge dig permanent tillträde till alla röda gaveldörrar (källardörrar) som leder till ett cykelutrymme, samt till den gaveldörr på Stagneliusgatan 15 där föreningens expedition ligger. Har du plats i ett däckförråd eller ett extra källarförråd så har taggen programmerats för att ge dig tillträde till nödvändiga dörrar.

Och, när du har bokat tvättstuga, bastu eller något annat gemensamt utrymme så fungerar din tagg som dörröppnare även där under din bokade tid.

Telefonnummer som visas i din telefon när någon ringer på porttelefonen:

018-477 04 91       018-477 04 92       018-477 04 93

 

Bokningssystemet

Den nya informationsskärmen i trapphuset är också en bokningstavla. Du aktiverar funktionen genom att hålla din tagg mitt på den nedre delen av skärmen där du ser en symbol som visar en hand med en tagg. Efter några sekunder byter skärmen bild och bokningstavlan kommer fram. Högst upp till höger visas ditt namn som inloggad.

I vänstra delen av tavlan ser du vilka utrymmen du kan boka. OBS! att du kan behöva dra spalten uppåt eller nedåt med fingertopparna för att kunna se alla.

När du hittat det utrymme du vill boka så trycker du på detta – då öppnas ett veckoschema över hela skärmen som visar ledigt respektive upptaget. Önskar du gå framåt i tiden så trycker du på nästa vecka upptill på skärmen. När du hittat det datum och det pass du vill boka så trycker du på denna ruta. Du tillfrågas då om du vill bekräfta eller avbryta. Om du bekräftar är bokningen klar, om du avbryter så kan du börja om igen och välja en annan tid. På den övre delen av skärmen finns en knapp för att logga ut – men skulle du glömma detta så gör bokningstavlan det automatiskt ändå efter några sekunder.

Ett tips: Har du glömt vilken tid eller tvättstuga du har bokat så kan du enkelt se detta på skärmen närhelst du vill. Starta bokningsfunktionen enligt ovan, välj sedan den knapp som heter Mina bokningar – där ser du vad som ligger i systemet.

Hur lång tid har jag på mig att komma in i tvättstugan när passet börjat?, är en vanlig fråga. Svaret är att du kan komma in i ditt bokade utrymme (tvättstuga, bastu, gym, osv) under hela ditt pass, oavsett när du går in första gången. Utrymmet är reserverat för dig under hela denna tid. Tanken är att du inte ska behöva stressa och att sena arbetstider inte ska hindra dig från att kunna utnyttja våra gemensamma resurser. Samtidigt innebär detta också ett större personligt ansvar. Kort sagt: Vet du med dig att du inte kommer att använda en bokning – se då till att avboka så snart du kan.

Styrelsen för Brf Uppsalahus 14  

 

Viktiga telefonnummer:

Felanmälan:

ByggBeslag AB:        010-163 68 00 (kl 7-16);  018-444 48 49 (kvällar och helger)

Beställa fler taggar (och nycklar):

ByggBeslag AB:        010-163 68 00 (kl 7-16)

Ändra telefonnummer i porttelefonen:

ByggBeslag AB:        010-163 68 00 (kl 7-16)

 

This entry was posted in Nyheter. Bookmark the permalink.